Bankalar, POS cihazında komisyonu artırdı, ödeme süreleri 45 günü aştı. Bu nedenle son zamanlarda iş yerleri kart yerine IBAN ile ödeme kabul etmeye başladı. Fakat bu yöntemin tüketiciler için bazı riskleri var.

Birçok işletme, yazarkasaların yerine şahsi IBAN’larının olduğu karekodlu tabelalar almaya başladı. Karekodu telefonunuza okuttuğunuzda, satın aldığınız ürün veya hizmetin ödemesini hızlıca yapabilmeniz için IBAN numarası anında telefonunuza kaydedilir. Bu sayede sadece birkaç saniye içinde ödemenizi yapabilirsiniz, alışverişinizi kolayca tamamlayabilirsiniz.

IBAN kullanımının artmasının yanı sıra, peşin alışverişlerde sunulan indirimler de ticareti teşvik ediyor. Büyük miktarlarda yapılan transferlerde, "nakit alınan ödemenin iadesi" şeklinde açıklama yapılması gerektiği durumlar da mevcuttur. Bu, tarafların vergi veya yasal yükümlülüklerden sorumlu olmadan işlem yapmalarına olanak tanıyor.

Son zamanlarda nakit yanında bir başka tercih de IBAN üzerinden para yollayarak ödeme yapılması. Ancak bu yöntemin tüketiciler için bazı riskleri var.

TÜKONFED (Tüketici Konfederasyonu) Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, "Tüketicilerimiz dükkanlarında fiilen mal ve hizmeti aldıklarında eğer IBAN ver diyorlarsa parayı rahatlıkla gönderebilirler dolandırılma riski ile karşı karşıya değildirler. Ama özellikle sanal ortamda IBAN'lara para göndermelerini hiçbir şekilde önermiyorum." uyarısında bulundu.

Editör: Uğur Medya